vrijdag 13 november 2009

Vier dingen die je inventarisatiesoftware moet kunnen

Vier dingen die je inventarisatiesoftware moet kunnen

Er zijn verschrikkelijk veel pakketten beschikbaar voor de inventarisatie, auditing en catalogisering van de computersystemen binnen een bedrijf. Deze software kan je uitstekend helpen door een aantal repetetieve, handmatige taken te automatiseren, bijvoorbeeld in het geval er een migratie voor de deur staat. Wanneer je op zoek bent naar een solide systeem om deze taak te automatiseren, zou je deze pakketten moeten beoordelen op vier punten.

1. Inzet moet snel en eenvoudig mogelijk zijn. Dit klinkt misschien als een ‘Nee echt, joh?’-argument, maar er zijn echt teveel systemen op de markt die bijzonder gecompliceerd zijn om uit te rollen. Wanneer ik ‘eenvoudig’ zeg, denk ik aan het verhaal dat ik gisteren hoorde over een bedrijf dat 3.500 agents naar vijftien landen uitrolde in acht uur tijd. Dit soort ‘snel en eenvoudig’ bedoel ik.

2. De mogelijkheid om terugkerende system audits uit te voeren. Kijken naar verouderde data is verspilde tijd. Wat zou er gebeuren wanneer je lokale supermarkt maar een keer per maand de vakken naliep voor bestellingen? Je zou door de winkel lopen en bij de kassa aankomen met een lege winkelwagen. Je inventarisatiesoftware moet regelmatig en automatisch audits uitvoeren op je IT-infrastructuur, zodat je altijd beschikt over de meest actuele gegevens en niet achter het net vist.

3. De software moet ook buiten het LAN of WAN werken. De wereld is het nieuwe kantoor. Ik weet dat er buiten de kantoormuren net zoveel werk verzet kan worden als erbinnen. Als je geen update met de laatste systeeminformatie kunt aanvragen of inplannen, betekent dit dat je inventarisatiesoftware faalt. Investeer in een applicatie die dit wél aankan en je zult ontdekken dat je niet meer zo’n hekel hebt aan je IT-baan.

4. Je kunt met de software eenvoudig rapportages destilleren. Met het verschijnen van Windows 7 wordt het belangrijk om op eenvoudige wijze hardware in te delen op hardware specs. Laten we als voorbeeld RAM-geheugen nemen. Je moet in staat zijn om een rapportage te krijgen van alle computers die geen 2GB RAM hebben en van de hoeveelheid RAM-slots die deze machines hebben. Geef me tien minuten (minder wanneer het filter al is geïnstalleerd, en ik kan je deze informatie geven voor 10.000 computers, geen enkel punt.

Conclusie:
Dit is vanzelfsprekend geen complete lijst, maar vaak verliezen IT-beheerders zich in de technische details, terwijl de focus zou moeten liggen op feitelijke bruikbaarheid van de systemen en de “help me mijn werk beter te doen”-factor. Wanneer uw inventarisatiesoftware de vier beschreven criteria niet afdoende beheerst, verspilt u mogelijk veel tijd en kunt u wellicht beter even hierheen gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten